Dziekanatowa
Zarządzanie projektami na uczelni, czyli o seminarium i dalszych krokach

Chociaż zbliża się koniec roku i wiele osób myśli już o prezentach pod choinkę i rodzinnych spotkaniach, wielka i rozległa familia pracowników administracji akademickiej zaangażowanych w projekty z wielu polskich jednostek naukowych postanowiła spotkać się w Warszawie na dwa grudniowe dni.
Seminarium „Zarządzanie projektami: perspektywa lokalna, krajowa i europejska” odbyło się w nowo oddanym, nowoczesnym budynku Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie 4–5 grudnia i zgromadziło około 160 specjalistów branżowców, przedstawicieli instytucji finansujących oraz osób zarządzających jednostkami naukowo-badawczymi z ponad 50 instytucji po to, by wspólnie radzić, dyskutować i wypracowywać nową wartość na rzecz usprawnienia i udoskonalenia pracy administracji akademickiej. Seminarium otworzyły: prof. dr hab. Agnieszka Chłoń-Domińczak, prof. SGH – Prorektorka ds. nauki, SGH i dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska – prezes FAA.
Zespół dowodzony przez Lidię Tomaszewską zadbał o sprawne zorganizowanie tego wydarzenia, a uczestnicy, mając za tło ekologiczny majstersztyk – zieloną ścianę, a nad głowami zielony dach – debatowali o tym, jak uczelnie starają się o wzmocnienie wymiaru międzynarodowego nauki w zakresie projektów; to był motyw przewodni seminarium. W krzyżowym ogniu pytań dyr. Magdaleny Bem-Andrzejewskiej stanęli: dyr. Marcin Liana z NCN i dyr. Katarzyna Aleksy z FRSE, a wymiar praktyczny przybliżyły nam Katarzyna Markiewicz-Śliwa (Sekcja projektowa FAA / Politechnika Śląska) i dr Monika Wieczerzak, kierowniczka Biura IDUB z Politechniki Gdańskiej. Po tej niezłej rozgrzewce weszliśmy w sesję tematyczną dotycząca otwartej nauki i tu wiele osób mogło zaczerpnąć inspiracji i wzorców z doświadczeń Liderki Centrum Kompetencji Otwartej Nauki na Politechnice Gdańskiej – Magdaleny Szuflita-Żurawskiej oraz dr Anny A. Janowskiej – Pełnomocniczki Rektora ds. Otwartej Nauki z SGH. Sesję tę prowadziła Anna Jędrzejczyk (SGH/FAA).
Po lunchu rozpoczęliśmy sesję, na którą czekało wiele osób – Research Manager and Administrator – doświadczenia europejskie. Była to sesja całkowicie międzynarodowa, poprowadzona w całości w języku angielskim, a przybliżająca zebranym na sali pracownikom administracji akademickiej ideę i profil zawodu RMA, na wzroście znaczenia i prestiżu którego szczególnie nam wszystkim zależy. Należy tu podkreślić w pełni profesjonalne moderowanie sesji przez Justynę Gać (SGH/FAA). W sesji wystąpili RMA z uczelni europejskich Per Inge Andressen (Norwegian University of Science and Technology), Dr Dorota Lepianka (University of Amsterdam), Zeineb Mazouz (European University Institute), Dr Anđela Pepić (University of Banja Luka).
Intensywny dzień znalazł swoje ukoronowanie w Sali Kolumnowej SGH podczas spotkania integracyjnego. Przy napojach i pysznych przekąskach utworzyły się kluby dyskusyjne, frakcje tematyczne, seminarzyści wymienili się kontaktami, a na fali entuzjazmu zadeklarowano powołanie 2 nowych sekcji tematycznych w FAA (na razie nie zdradzamy jakich, aby nie zapeszyć).
Środowy poranek przywitał nas zapowiedzią nieco krótszego, lecz nie mniej ciekawego dnia seminarium – rozpoczęliśmy bowiem od sesji rektorsko-kanclerskiej, aby skonfrontować się z perspektywą władz uczelni i ich pomysłami na urządzenie dobrze działającej, nowoczesnej i międzynarodowej jednostki naukowej, zarówno na uczelni publicznej, jak i niepublicznej. Paneliści zaproszeni do dyskusji reprezentowali: dr Ewa Ger (Uniwersytet SWPS), Beata Mierzejewska (SGH), prof. dr hab. Wojciech Sumełka (Politechnika Poznańska) oraz prof. dr hab. Kamil Torres (Uniwersytet Medyczny w Lublinie), a moderatorką była Lidia Tomaszewska, której w udziale przypadło trudne zadanie formułowania i moderowania pytań dotyczących między innymi uwzględniania pracy pracowników administracji akademickiej w polityce płacowej/projektowej jednostek. Żywa dyskusja z uczestnikami seminarium i padające z sali pytania upewniły organizatorów, że pomysł takiego panelu był niezwykle trafiony. Zderzenie wizji władz jednostek naukowych i perspektywy pracowników administracyjnych zaangażowanych w przeróżne inicjatywy na uczelniach, pozwala na otwarcie zupełnie nowego horyzontu kształtowania ich polityki w przyszłości, a już z całą pewnością wskazuje na potrzebę dialogu tych dwóch światów.
O ile pierwsza tego dnia sesja podgrzała emocje, o tyle finalne wystąpienia specjalistów z zakresu zarządzania projektami – profesorów: Bartosza Gruczy i Pawła Wyrozębskiego, nie pozostawiły już nikogo obojętnym. Case study całkowitego przemodelowania Uniwersytetu Medycznego w Lublinie w zgodzie z najlepszymi standardami Project Management, spowodowało takie emocje na sali, że padały nawet obietnice porwania prof. Gruczy do własnych jednostek przez seminarzystów. Podwaliny teoretyczne przybliżył uczestnikom drugi z Profesorów, posiłkując się znakomitym porównaniem naszej pracy do lotu szybowca, który korzysta z prądów wznoszących – należy ich wypatrywać i umiejętnie z nich korzystać.
Seminarium było niezwykle inspirujące, nikt nie spieszył się do domu. Na całe szczęście Prezes FAA, Katarzyna Górak-Sosnowska, czuwająca, jak zawsze, nad całością – zapowiedziała, że to bynajmniej nie koniec, a ciąg dalszy naszych spotkań i zapowiedziała prace nad kolejnymi wydarzeniami, które planujemy (i mamy nadzieję, że dojdą do skutku):
- III Forum Administracji Akademickiej, które najpewniej odbędzie się na przełomie maja i czerwca 2025 r.
- Okrągły Stół Krajowych Instytucji Finansujących – pokłosie i rozwinięcie pierwszego panelu naszego seminarium, który najpewniej zorganizujemy na wiosnę.
- Kolejne (już trzecie!) seminarium Sekcji Projektowej, które planuje się gdzieś w zaciszu Polski zachodniej
A teraz jeszcze sprawy organizacyjne i podziękowania:
Seminarium zostało zorganizowane siłami Zespołu Działu Obsługi Projektów SGH pod wszechstronnym kierownictwem Lidii Tomaszewskiej oraz Sekcji Projektowej FAA koordynowanej przez Kasię Markiewicz-Śliwę. Siłą rzeczy Justyna Gać, Paulina Kwietniewska-Burzyńska i Anna Jędrzejczyk – członkinie FAA i pracownice DOP SGH były zaangażowane podwójnie 😉
Partnerami naszego seminarium były FRSE i Krajowy Punkt Kontaktowy NCBR. Obradom towarzyszyły również promocja i upowszechnianie postulatów i obszarów zainteresowań Sekcji Projektowej FAA – patronat medialny zapewnił „Dziennik Gazeta Prawna” (efekty wkrótce będziemy podlinkowywać) oraz SGH (podziękowania dla Mariusza Sielskiego, Pawła Gołębiowskiego i Anny Sydorczak – o RMA wkrótce będzie można posłuchać także w podcaście SGH). Sprawy finansowe ogarniała niezastąpiona Kasia Kłopotowska.
Miło jest zawsze widzieć na uczelni goszczącej zaangażowanie Władz w nasze sprawy – i podczas obrad, i podczas networkingu, i w kuluarach. Dziękujemy prof. SGH dr hab. Agnieszce Chłoń-Domińczak – Prorektorce ds. nauki, dr Marcinowi Dąbrowskiemu – Kanclerzowi i Beacie Mierzejewskiej – jego Zastępczyni, która od pewnego czasu jest również w FAA.
Choć nasze wydarzenie było przeznaczone dla pracowników uczelnianych biur projektowych, to pojawili się na nim także zaprzyjaźnieni nauczyciele akademiccy – prof. SGH dr hab. Paweł Kubicki i dr Łukasz Skrok, którzy nie tylko byli z nami, ale i zapewnili naszemu seminarium rozpoznawalność medialną i międzynarodowy charakter.
Od zakończenia seminarium mamy już 12 nowych zgłoszeń osób członkowskich, wychodzi więc na to, że nie tylko nam podobało się na naszym wydarzeniu 😉