logo forum akademickiej administracji

Idziemy dalej!

Idziemy dalej!

W dniu wczorajszym odbyło się Walne Zgromadzenie FAA. Był to czas podsumowań, planów (choć wiadomo, że mocno weryfikuje je rzeczywistość), a także wyboru władz. W ostatnim roku działalności FAA znowu dużo się wydarzyło. Zmieniliśmy nazwę, stając się Forum Administracji Akademickiej i zrzeszając tym samym nie tylko pracowników dziekanatów i osoby, które chciały do nas przynależeć mimo wąsko zdefiniowanej nazwy, ale otwierając się na osoby pracujące w innych działach uczelnianej administracji. Zmiana nazwy przełożyła się na większą liczbę osób członkowskich i dwie nowe sekcje – rekrutacyjną i ds. umiędzynarodowienia (jest jeszcze trzecia w planach, ale póki co nie zapeszam).

Ostatni rok był także czasem na umocnienie istniejących i nawiązanie nowych sojuszy i obszarów  współpracy. Rozpoczęliśmy, czy raczej ugruntowaliśmy nawiązaną rok temu spontanicznie współpracę z IROs Forum w sprawach dla nas nieoczywistych – rekrutacji studentów zagranicznych. Dużo sporo pisaliśmy – i na blogu, i do kluczowych interesariuszy tego procesu. Rozwijamy także strategicznie współpracę z OPI-PIB, a w przyszłym tygodniu będzie okazja do osobnego wpisu na ten temat. Bardzo skorzystaliśmy w poprzednim roku na współpracy z KRASP, a tam z Komisją ds. Komunikacji i Odpowiedzialności Społecznej, z której członkami omawialiśmy na bieżąco wyniki naszego badania dotyczącego "Niebędących". Bardzo miłą współpracą jest ta z OPTeam, dzięki której mamy nową ładną szatę graficzną naszej strony i mnóstwo funkcjonalności, które nadal stopniowo jeszcze odkrywamy. Szkoła Główna Handlowa od zawsze była uczelnią o strategicznym znaczeniu dla FAA. W tym roku nasza współpraca poszerzyła się o elementy badawcze.

Dwa obszary tematyczne, które zdominowały nasze działania w ostatnim roku to:

  • Wypracowanie zmiany określenia „pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi” w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, które – mamy nadzieję, że lada moment – pojawi się w RCL. Proces badawczy został opisany w książce, która ukazała się nakładem wydawnictwa SGH
  • Włączenie się w dyskusję i konsultacje dotyczące rekrutacji studentów zagranicznych. Efekty naszych starań były w tym przypadku bardziej umiarkowane, co nie zmienia tego, że nasza praca została dostrzeżona – przedstawiciel FAA brał udział w konferencji uzgodnieniowej MSZ razem z kilkoma reprezentantami sektora szkolnictwa wyższego. Na początku lipca zorganizowaliśmy razem z IROs Forum w SGH Okrągły stół rekrutacji studentów zagranicznych z udziałem głównych interesariuszy tego procesu.

Zorganizowaliśmy, czy współorganizowaliśmy, kilka wydarzeń dla pracowników administracji akademickiej. Są to:

  • 4 kwietnia 2024 – Webinarium „Jak wdrożyć mikropoświadczenia na uczelni”. Organizator: FAA – Sekcja Informatyczna i Sekcja ds. Kształcenia
  • 27–28 maja 2024 – II Forum Administracji Akademickiej. Organizatorzy: FAA, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie i Akademia Leona Koźmińskiego
  • 6–7 czerwca 2024 – Konferencja Biur Projektowych „Projekty jako szansa na rozwój uczelni”. Organizatorzy: Politechnika Śląska w Gliwicach i Sekcja projektowa FAA

Dwa z tych wydarzeń mają charakter cykliczny. Na 4-5 grudnia planujemy w SGH kolejne seminarium dla pracowników uczelnianych biur projektowych, a latem (najpewniej) – kolejną edycję FAA.

Tegoroczne Walne było także okazją do wyboru Władz FAA. Są one – jak i poprzednio – stare-nowe, zapewniając pewną ciągłość, ale i wnosząc nową energię. W Zarządzie FAA zmieniła się wiceprezes – w tej kadencji będzie nią Ewa Mendec z Sekcji Projektowej FAA, a w życiu zawodowym kierowniczka Biura Obsługi Projektów Krajowych na Politechnice Śląskiej w Gliwicach. Do Komisji Rewizyjnej dołączył Marek Gosławski, członek Sekcji Informatycznej FAA, a w życiu zawodowym Pełnomocnik Rektora ds. systemu POLon na Politechnice Poznańskiej.

Podsumowanie działalności to także dobra okazja do podziękowań. Jeżeli można je w jakikolwiek sposób stopniować, zdecydowanie największe należą się Ewie Wiśniewskiej – wiceprezes FAA przez pierwsze dwie kadencje i koordynatorce Sekcji Prawnej. Zasług Ewy nie sposób wymienić, ale można zacząć od tego, że bez niej nie byłoby FAA. Bo jak pisałam swego czasu na FB „Forum Dziekanatów”, co sądzicie o założeniu stowarzyszenia – ona pierwsza (i przez pewien czas jedyna) napisała, że to fajny pomysł.

Ewa Wiśniewska

Ewa Wiśniewska

Absolwentka administracji w Akademii Leona Koźmińskiego oraz studiów podyplomowych Akademia Kompetencji Menedżera. Od kilkunastu lat związana zawodowo z Akademią Leona Koźmińskiego, gdzie zajmowała się różnymi aspektami obsługi toku studiów (m.in pensum dydaktyczne, rekrutacja, organizacja procesu dydaktycznego, obrony, doktoraty). Od niemal dekady jest kierownikiem dziekanatu Kolegium Prawa w ALK; jest również przewodniczącą odwoławczej komisji stypendialnej a także Product Owner w projektach cyfryzacji procesów obsługi toku studiów w ALK (m.in. uczestniczyła we wdrożeniu e-teczki studenta, e-zaświadczeń, e-wniosków, e-decyzji). ...


Wczoraj na Walnym Ewa zebrała liczne podziękowania – ja, przyznaję, dziękowałam trochę na smutno, bo coś się kończy, choć wiem, że Ewa nadal angażować się będzie w sprawy FAA i nadal będę mogła na nią liczyć. Podziękowania należą się także Marii Cywińskiej – członkini Komisji Rewizyjnej, którą od pracy w administracji uczelnianej odciągnęła praca w jednym z ministerstw.

Podziękowania za strategiczne wsparcie badania o „Niebędących” składamy prof. dr hab. Romanowi Cieślakowi – Rektorowi Uniwersytetu SWPS i Przewodniczącemu Komisji ds. Komunikacji i Odpowiedzialności Społecznej KRASP. Ewie Kiszce, Przewodniczącej IROs Forum, która ostateczne dołączyła też do FAA dziękujemy za merytoryczną, nawet jeśli miejscami wyczerpującą współpracę w sprawie rekrutacji studentów zagranicznych. Nieustanne i niezmienne podziękowania należą się dr Marcinowi Dąbrowskiemu – Kanclerzowi Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, dzięki któremu działania FAA nabierają impetu, a organizowane wydarzenia są dostępne dla dużej liczby pracowników administracji akademickiej. Od tego roku w prace FAA, głównie w zakresie rekrutacji, zaangażowała się także Beata Mierzejewska – zastępczyni Kanclerza SGH. Dziękujemy za to i liczymy na c.d.

Członków FAA zaangażowanych w działania w zeszłym roku nie będę wymienić – są w zakładce „Zespół”. Od tej zasady zrobię jednak trzy wyjątki. Pierwszym jest Aleksandra Matukin-Szumlińska, która wpadła do FAA bodaj w maju, jak burza, i już wypracowała masę dokumentów, rekomendacji i slajdów w prezentacjach. Drugi i trzeci to osoby działające w dużej mierze na zapleczu i wspierające FAA w strategicznych kuluarach – Lidia Tomaszewska i Bartłomiej Świech. Wielkie Wam za to dzięki.

Idziemy dalej!