Dziekanatowa
III Forum Administracji Akademickiej - podsumowanie
Zakończyliśmy III Forum Administracji Akademickiej, które odbyło się tradycyjnie w SGH. Podczas dwóch dni ponad 400 osób uczestniczyło w obradach, które dotyczyły strategicznych i praktycznych wyzwań w zakresie różnych aspektów administracji szkolnictwa wyższego. Rozmawialiśmy zatem o administracji akademickiej, o dobrostanie w pracy, rozwiązaniach cyfrowych, w tym e-dyplomach, ewaluacji i wyzwaniach związanych z rekrutacją studentów zagranicznych. Zakres tematyczny Forum łączył zatem tematy ogólne z zagadnieniami specyficznymi dla osób zajmujących się szeroko rozumianą obsługą toku studiów.
Forum rozpoczęliśmy od dyskusji o administracji akademickiej. Zaczęła się ona już podczas wystąpienia otwierającego prof. dr hab. Andrzeja Zawistowskiego, prorektora ds. dydaktyki i studentów SGH, który – jak na historyka przystało – opowiedział o roli administracji uczelni w przeszłości. Kiedyś administracja uczelni była zauważalna i ważna, później nastąpił czas tworzenia negatywnych stereotypów, ale obecnie znowu staje się dostrzegalna. Temat ten został rozwinięty w panelu otwierającym dotyczącym roli i pozycji pracowników administracji akademickiej na uczelni.
Myślą przewodnią dyskusji o administracji akademickiej okazało się równoległe współistnienie pracowników będących i niebędących nauczycielami akademickimi. Nie można mówić i jednej grupie w oderwaniu od drugiej, nie można mówić o uczelni nie myśląc o wszystkich jej pracownikach. Zarządzenie uczelnią przez definiowanie celów łączy w dążeniu do nich współpracę NNA/PAA (PAA, bo jednak cały czas wierzymy, że da się zmienić określenie NNA) i NA a zmiana perspektywy i spojrzenie na sprawę oczami innej osoby buduje wzajemne zrozumienie i szacunek (R. Cieślak). PAA są jak solidny fundament domu, na który mogą powstać silne jednostki (K. Markiewicz-Śliwa) i w białych rękawiczkach profesjonalnie wspierają wszystkie działania uczelni (B. Mierzejewska). W dalszej części panelu była mowa o profesjonalizmie działania PAA nie tylko w ramach procesów obsługi działalności badawczej i dydaktycznej, ale też w ramach samodzielnego kreowania wartości. Dyskusję o potrzebie wspierania rozwoju PAA, stworzenia systemów awansowania (nawet jeśli tylko poziomego) i wynagradzania adekwatnego do kompetencji, kwalifikacji i wymaganych zadań zwieńczył pomysł związania wynagrodzeń PAA z wynagrodzeniem profesora – analogicznie, jak ma to miejsce w odniesieniu do NA (A. Trojanowska).
Sprawy PAA zdominowały również panel „Wyzwania i trendy w administracji akademickiej” rozpoczęty prezentacją „Praca emocjonalna na stanowiskach administracyjnych – jak zadbać o siebie i swoje emocje” podczas którego dr A. Czerw przedstawiła cechy pracy emocjonalnej i pokazała sposoby radzenia sobie z nią. Hanna Panwic-Friebe (Samsung – nasz Partner) i Mariusz Łopaciński (ALK) przenieśli uczestników w świat nowości technologicznych: inteligentnych urządzeń wspierających codzienną pracę oraz innowacyjnych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo, i jak zwykle zrobili to w wystrzałowym duecie. Ten panel zakończyła E. Wiśniewska (ALK) prezentacją innowacyjnego narzędzia dydaktycznego, które zostało stworzone w pełnej współpracy NA, PAA i studentów – kolejny raz pokazując siłę tej współpracy.
Na III Forum Administracji Akademickiej nie zabrakło panelu poświęconego rozwiązaniom cyfrowym – o europejskich i elektronicznych legitymacjach studenckich opowiedział A. Kowalski (Politechnika Poznańska), a o zastosowaniu technologii IT do przeciwdziałania dropoutowi – G. Żytka (OPTeam – nasz Partner Technologiczny). Na koniec tego panelu ponownie wróciliśmy na ziemię przyglądając się wyzwaniom stojącym przed uczelniami w kontekście ewaluacji zaprezentowanymi przez K. Bakułę (MNiSW).
Drugi dzień Forum objął dwa panele „techniczne” dotyczące kluczowych obszarów naszych przyszłych zmagań – umiędzynarodowienia uczelni w kontekście rekrutacji studentów zagranicznych (panel w składzie: A. Miziołek (ALK), H. Reczulska (NAWA), B. Stachowska (FRSE) i S. Wójcik (GUMed)) oraz e-dyplomów (panel w składzie: Ł. Błaszczyk (OPI), A. Matukin-Szumlińska (FAA/OPI), D. Wronikowski (UML/FAA).

21
MAR
Miło było spotkać się z Państwem ponownie – zwłaszcza że dla wielu osób jest to kolejne Forum, a niektórzy już w ankiecie ewaluacyjnej pisali nam: ‘do zobaczenia za rok!’. Tegoroczna edycja pokazała zarazem wielość perspektyw na program i jego strukturę – niektórzy uznali, że świetnie, że jest jedna sesja plenarna, bo nie muszą wybierać, podczas gdy inni woleliby warsztaty; dla jednych było za dużo tematów dziekanatowych, a dla innych – za mało. I chyba tylko jedno jest pewne – że przez niemal dekadę (włączając ogólnopolskie fora dziekanatów jest to dziewiąte wydarzenie) udało się nam stworzyć miejsce, gdzie pracownicy administracji akademickiej mogą się spotkać, poznać i brać udział w wydarzeniu, które jest o nich i dla nich.
Na koniec słowo podziękowania: Forum nie odbyłoby się bez zaangażowania wielu osób. Całość oprawy zapewnił kapitalny zespół Bartka Świecha (CTII SGH/FAA), a kwestie operacyjne i logistyczne – Paulina Kwietniewska-Burzyńska (SGH/FAA) i Jakub Borysiuk (SGH). Za nasze relacje z Partnerami i sprawy informatyczne odpowiadał jak zwykle Darek Wronikowski (UML/FAA). Każdy uczestnik Forum zna Kasię Kłopotowską (SGH/FAA), która wystawiała faktury, a każdy uczestnik wieczornej imprezy – Kasię Rynkowską (UG/FAA), która zapewniała oprawę muzyczną (tańczą zapewniali uczestnicy). Last but not least Forum po raz kolejny rozwinęło skrzydła w SGH dzięki nieustannemu wsparciu dr Marcina Dąbrowskiego – Kanclerza SGH.
Fajnie się z Wami pracuje!