logo forum akademickiej administracji

Święto pracowników administracji akademickiej

Święto pracowników administracji akademickiej

Można by przypuszczać, że przy ósmej edycji wydarzenia nic nowego nie może się zdarzyć. II Forum Administracji Akademickiej (a łącznie ósme, doliczając ogólnopolskie fora dziekanatów), które odbyło się 27–28 maja br. w SGH zweryfikowało to przypuszczenie na kilka sposobów.

Po pierwsze i chyba najważniejsze, wszystko wskazuje na to, że dzięki naszym staraniom, określenie „pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi” zostanie zastąpione w najbliższej nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym innym określeniem – najpewniej „pracownicy administracji akademickiej”, a żeby grupy pracowników nieuważające się za administrację nie czuły się pokrzywdzone, w kategorii tej znajdą się także podgrupy. Jest to bodaj czwarta z pięciu propozycji złożonych miesiąc temu do MNiSW i przyznam, że moja ulubiona. Czekamy z niecierpliwością, ale już teraz mamy poczucie sprawstwa i faktycznego dialogu z MNiSW, za co serdecznie dziękujemy dyr. Marcinowi Czai, który przekazał nam podczas obrad te dobre wieści.

  • kubieta zastanawiająca się na zielonym tle

    22

    KWI

    22.04.2024
    Będący - I co dalej?

    Niecałe dwa tygodnie temu zakończyliśmy konsultacje środowiskowe dotyczące (...)

  • Niesamowite było to, jak prelegenci – chyba wszyscy bez wyjątku – podłapali nasze określenie „administracja akademicka” i używali go mówiąc do i o pracownikach administracyjnych uczelni; niektórzy mieli to sformułowanie nawet na swoich slajdach. Było to niezwykle budujące doświadczenie, które tylko utwierdza nas w przekonaniu, że warto zabiegać o ważne sprawy w sposób metodyczny i merytoryczny, nawet jeżeli oznacza to bardzo dużo pracy i przygotowań.

    Po drugie, też ważne, choć na poziomie lokalnym, po raz pierwszy organizacją FAA zajęli się pracownicy innej jednostki niż dziekanat. W przypadku SGH – które gościło tegoroczną edycję – byli to pracownicy Centrum Technologii Informatycznych i Infrastruktury kierowanego przez Bartka Świecha (równolegle członka FAA). Na poziomie organizacyjnym oznaczało to nie tylko bardzo metodyczne i systematyczne przygotowanie każdego najdrobniejszego szczegółu, ale również było dowodem na to, że sprawy administracji akademickiej są ważne dla różnych jednostek uczelni.

    Po trzecie, w tegorocznej edycji postawiliśmy na networkingowe know-how. Służyły temu trzy sesje networkingowe, podczas których uczestnicy mogli dowiedzieć się, w jaki sposób zorganizować uczelniane forum dziekanatów (na przykładzie takich forów na Politechnice Warszawskiej, Politechnice Gdańskiej, Politechnice Białostockiej i Uniwersytecie Gdańskim); jak działają organizacje branżowe pracowników administracji akademickiej (tj. IROs Forum, PACTT, TUPMO i PRom), a także w jaki sposób zorganizować ogólnouczelnianą (jak Forum Administracji UAM), albo ogólnopolską (jak nasze FAA) inicjatywę dla pracowników administracji akademickiej. Networking trwał także w godzinach wieczornych, gdyż w tym roku na dobre rozkręciła się część integracyjna FAA. W podziemiach SGH znalazło się miejsce na merytoryczne rozmowy, a w sali obok na tańce – indywidualne, w parach i grupowe. Niektórzy już teraz mówią, że z tego powodu było to ich ulubione Forum.

    Oczywiście wiele rzeczy nie uległo zmianie. Organizatorami Forum są wraz z nami nieustannie SGH i ALK, a Partnerami naszego wydarzenia – Samsung i Microsoft; choć mamy też nowego partnera technologicznego – firmę OPTeam. Tegoroczna edycja składała się z części plenarnej – na której swoje rozwiązania i plany na przyszłość prezentowali główni interesariusze szkolnictwa wyższego – oraz z części praktycznej, poświęconej najróżniejszym zagadnieniom, takim jak low-code, mikropoświadczenia, komunikacja (warsztat PRom), zarządzanie zmianą (warsztat IRSW), CRM i – tradycyjnie – e-teczka.

    II Forum Administracji Akademickiej nie odbyłoby się bez zaangażowania czasu i energii wielu osób. Za sprawy operacyjne odpowiadał Bartek Świech i jego niezastąpiony zespół CTII, za sprawy relacyjne – Darek Wronikowski i Ewa Wiśniewska; sprawy strategiczne staraliśmy się realizować wszyscy z dużym i serdecznym wsparciem dr Marcina Dąbrowskiego, kanclerza SGH. Sprawy przyziemne (choć strategicznie istotne, bo finansowe) procedowała Kasia Kłopotowska. Zespół CTII jest bardzo liczny, ale dużo swojej pracy, werwy i wysiłku w organizację FAA włożyli w szczególności: p. Michał Klimek, p. Robert Pawlak, a także Magda Tomaszewska, Kuba Borysiuk i Ola Ciepielska. Dziękujemy także naszym Partnerom, którzy po raz kolejny przyjęli zaproszenie na nasze wydarzenie i towarzyszyli nam podczas obrad i w kuluarach. Last but not least, dziękujemy IRSW i PRomowi za poprowadzenie warsztatów.

     Do zobaczenia za rok!

    Katarzyna Górak-Sosnowska

    Katarzyna Górak-Sosnowska

    dr hab., prezes Stowarzyszenia Forum Dziekanatów; profesor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, kierownik Zakładu Bliskiego Wschodu i Azji Środkowej, w latach 2012-2020 prodziekan Studium Magisterskiego; inicjatorka ogólnopolskiego Forum Dziekanatów. Współautorka m.in. monografii „Dziekanaty na wyższych uczelniach” (2018) oraz współredaktorka książki „Dziekanaty w procesie zmian” (2019).