Dziekanatowa
Wdrażanie e-Doręczeń na uczelniach: zamiast podsumowania
W dniu wczorajszym i my odnotowaliśmy sukces frekwencyjny. Jeszcze nigdy wcześniej liczba zarejestrowanych osób na nasze wydarzenie nie przekroczyła tysiąca, a liczba uczestników – 850. Spotkaliśmy się w tak licznym gronie na seminarium poświęconym wdrażaniu e-Doręczeń na uczelniach – obowiązkowi, który uczelnie publiczne będą musiały wypełnić do 10 grudnia br. Ze względu na nie zawsze jasne przepisy i napięty harmonogram prac nad tym projektem (zarówno po stronie Ministerstwa Cyfryzacji / COI / Poczty Polskiej, jak i po stronie poszczególnych uczelni) zdecydowaliśmy się na dwa działania strategicznie:
- Uzyskanie odpowiedzi na nurtujące nas pytania od instytucji wdrażających to rozwiązanie – kilka tygodni temu spotkaliśmy się z przedstawicielami Ministerstwa Cyfryzacji i Centralnego Ośrodka Informatycznego, jak również nawiązaliśmy dialog z Ministerstwem Edukacji i Nauki.
- Zaplanowanie naszego seminarium od strony praktycznej, a zatem pokazanie, w jaki sposób wybrane uczelnie wdrażają e-Doręczenia przy obecnych uwarunkowaniach prawnych i technicznych.
Pomysł zorganizowania seminarium o e-Doręczeniach pojawił się niejako przez przypadek. We wrześniu br., przygotowując się do spotkań z ministerstwami i rozpracowując we własnym zakresie zagadnienia prawne i informatyczne dotyczące e-Doręczeń zrealizowaliśmy niewielkie eksploracyjne badanie ankietowe na temat stanu przygotowań na poszczególnych uczelniach.
Okazało się, że na wielu uczelniach wdrożenie e-Doręczeń budzi sporo obaw – tak prawnych, jak i organizacyjnych, a zarazem kwestia organizacji tego procesu dotyka pracy wielu jednostek administracyjnych. Istniała zatem luka między potrzebą wiedzy i jej dostępnością (i aplikacyjnością) w szkołach wyższych. W gronie Stowarzyszenia znaleźliśmy uczelnie gotowe podzielić się swoimi wdrożeniami z szerszym gronem:
- Akademia Leona Koźmińskiego opracowała swój autorski system do e-Doręczeń, który przedstawił Dariusz Wronikowski,
- Politechnika Poznańska zintegrowała swój system EOD z e-Doręczeniami, o czym opowiedział Marek Gosławski,
- Szkoła Główna Handlowa w Warszawie wykorzystała EZD PUW do obsługi e-Doręczeń, co omówili Bartłomiej Świech i Marcin Dębowski.
Oczywiście nie mogło zabraknąć wprowadzenia w przepisy prawne dotyczące e-Doręczeń, a zatem wystąpienia Ewy Wiśniewskiej (zawierającego także pigułkę wiedzy, jaką otrzymaliśmy z ministerstw i COI).
Trzy prezentacje wdrożeń stanowiły punkt wyjścia do dyskusji, która odbywała się w formule Q&A. Na pytania odpowiadali prelegenci, ale także inni uczestnicy spotkania, dzieląc się swoją wiedzą, doświadczeniami, a czasami i trudnościami związanymi z wdrożeniem e-Doręczeń. W toku dyskusji pojawiły się zalążki międzyuczelnianej współpracy – np. wzajemne testowanie ADE na wersji produkcyjnej w EZD, czy udostępnienie w przyszłości RPA obsługującego skreślenia z listy studentów na styku USOS>EZD.
Zgodnie z obietnicą, wszystkie materiały z tego spotkania zamieściliśmy w zakładce Materiały na stronie Stowarzyszenia. Każdy prelegent naprawdę solidnie przyłożył się do swojej prezentacji, więc szkoda byłoby streszczać tu ich zawartość.
Na koniec wielkie podziękowania dla organizacyjnego Dream Teamu – Bartku, Darku, Ewo i Marku – dzięki za odwagę i udźwignięcie 800-osobowej publiczności. Dziękuję swojej Uczelni – Szkole Głównej Handlowej w Warszawie za przyjęcie naszego wydarzenia w swoje wirtualne progi i opiekę informatyczną (ostatnie szlify odbywały się w niedzielę wieczorem i skończyły się przed 21:00 tylko dlatego, że wygrała ciekawość wyborcza) – tu szczególne podziękowania należą się Ewelinie Krasuckiej z CTII SGH. Dziękujemy także mec. Sebastianowi Błażewiczowi za wsparcie prawnicze, zwłaszcza w sprawach nieoczywistych. Podziękowania należą się także uczestnikom naszego seminarium, którzy spędzili z nami intensywne dwie godziny, pisali, reagowali i dyskutowali. Mamy nadzieję, że dzięki naszemu seminarium e-Doręczenia stały się trochę bardziej przyjazne ?
Życzymy wszystkim owocnych i działających wdrożeń w grudniu!